Jesteś tutaj

Po krawacie ich poznacie, czyli… projekt Eki
warsztaty storytellingowe dla bikiniarzy

Termin wydarzenia
Gdzie: 
Poznań i przedmieścia
Kiedy: 
10 sierpnia 2020 - 24 września 2020
Treść
Opis: 

Cechy charakterystyczne: plereza (zwana także mandoliną), układana za pomocą brylantyny; naleśnik na głowie, wielobarwny krawatto, marynarka na kilowatach, wąskie spodnie, buty na słoninie i wystające z nich kolorowe sing-singi lub piratki. W ustach obowiązkowo papieros – najlepiej amerykańskiej marki!

 

O kim mowa? Bikiniarze, eki, eksztejerzy… Bikiniarz według słowników z połowy XX wieku to „młody człowiek ubierający się w sposób przesadnie modny, ekstrawagancko”, jednak nie samą modą żyli poznańscy bikiniarze. Byli kolorowymi ptakami, mocno wyróżniającymi się na tle szarzyzny PRL-u. Słuchali jazzu, bebopu, tańczyli boogie-woogie, bywali na prywatkach i zabawach. Byli zbuntowani, nie zgadzali się z otaczającą ich rzeczywistością, nie stosowali się do norm.

Z czego zasłynęli w Poznaniu? Gdzie się spotykali? Jakich rozrywek dostarczał im Poznań?

Odpowiedzi na te i inne pytania związane z subkulturą poznańskich bikiniarzy lat 50. spróbują udzielić kuratorzy i artyści realizujący Projekt Eki. Warsztaty storytellingowe z poznańskimi ekami staną się podstawą do zbudowania performatywnej etiudy, w której opowieści o Poznaniu sprzed 70 lat zmiksowane z muzyką, obrazem i filmem stworzą multimedialną narrację o poznańskich bikiniarzach. Do udziału w projekcie zaproszeni zostali m.in. duet audiowizualny Ośko/Bogunia oraz znany poznańskiej publiczności DJ Elvira. Warsztaty związane z modą lat 50. poprowadzi Elżbieta Maksymiuk.

 

Artyści:

video: duet wizualny Ośko/Bogunia (Magdalena Ośko-Bogunia, Maciej Bogunia), Kuba Czyż, Mikołaj Ludwik

muzyka: Elvira (Łukasz Tomaszewski)

choreografia | ruch sceniczny: Michał Mroczkowski

tekst | reżyseria: Daniel Stachuła

aktorka: Angelika Mierzwa

aktor: Eryk Stelmaszyk

tancerz: Michał Strugarek

kostiumy | stylizacja: Artur Cincio

kuratorzy: Michał Mroczkowski, Daniel Stachuła

Twórcy: 

Magdalena Ośko/Maciej Bogunia – absolwenci Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu na wydziale komunikacji multimedialnej (kierunek sztuka rejestracji obrazu) oraz Uniwersytetu Warszawskiego (kierunek kulturoznawstwo). Pracują jako duet wizualny od 2013 roku tworząc fotografie i filmy wideo dla firm oraz instytucji kultury. W swojej pracy starają się wykorzystywać i łączyć doświadczenia z pogranicza sztuki, designu, grafiki i reklamy swobodnie poruszając się w różnych technikach wizualnych. Realizowali zlecenia m.in. dla Teatru Wielkiego w Poznaniu (plakaty, portrety, trailery), Teatru Polskiego w Poznaniu (fotografie spektakli), Starego Browaru Nowego Tańca (trailery, dokumentacje spektakli), Teatru Ósmego Dnia. Współpracowali m.in. z Jackiem Przybyłowiczem, grupą Hotel Pro Forma, Pippo Delbono, Paulem Chalmerem, Pawłem Passinim, Iwanem Wyrypajewem, Joanną Leśnierowską, Katarzyną Sitarz, Weroniką Pelczyńską czy Anną Nowicką. Uczestnicy warsztatów “Filmowanie tańca: videodance i rejestracja spektakli” prowadzonego przez Ewę Krasucką w ramach festiwalu Ciało/Umysł.

https://vimeo.com/oskobogunia

Poza działalnością komercyjną dbają o edukację wizualną najmłodszych oraz angażują się w społeczne inicjatywy oddolne (film dla Manifa Poznań 2018 https://tinyurl.com/yyha47l5). Jako duet pOtworki prowadzą warsztaty z zakresu fotografii analogowej, podczas których wraz z uczestnikami tworzą aparaty z materiałów z recyklingu wg zasady “reduce-reuse-recycle”. Poza zajęciami na festiwalach (Heineken Open'er Music Festival, Coke Live Festival, Malta Festival Poznań), dla instytucji (Muzeum Warszawy, Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie, Muzeum Arsenał w Poznaniu) oraz szkół (projekt “Wielkopolska: Rewolucje”) prowadzili zajęcia m.in. na koczowisku romskim (w ramach projektu Festiwalu Malta) oraz w poznańskim poprawczaku (projekt “Się kręci” https://tinyurl.com/yxv8mrtc). Uczestnicy warsztatów filmowych z Bogdanem Dziworskim /Festiwal Malta 2016/, których celem było wspólne dokumentowanie miasta Poznania wraz z mieszkającymi tam migrantami. 

Łukasz Tomaszewski (Elvira) – DJ, producent, właściciel k-wax - konceptualnego sklepu z płytami winylowymi połączonego z kawiarnią. Po kilku latach doskonalenia techniki DJingu i kolekcjonowania płyt znalazł muzyczny styl związany z minimalistycznymi odmianami techno i house. W wolnym czasie skupia się na pracy w studiu, gdzie w oparciu o analogowe syntezatory, automaty perkusyjne i software tworzy własną muzykę, przygotowywaną później w formie energetycznych live’ów. Od niedawna działa także w ramach szeroko pojętego sound artu, realizując projekty wykorzystujące nowe technologie, takie jak kinect, czy wielokanałową projekcję dźwięku. Elvira występuje również jako ICON, gdzie ukazuje swoją bardziej performatywną stronę, eksplorując wiele gatunków muzycznych: modularny most pomiędzy techno i pop.

Angelika Mierzwa – aktorka, tancerka; absolwentka Studia Aktorskiego STA. Zadebiutowała w Improwizacjach odc. 4 na deskach Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu w reż. Agaty Dudy-Gracz. Można ją zobaczyć na scenie w dwóch spektaklach dyplomowych: Zjazd w reż. Łukasza Chruszcza oraz Koronacja w reż. Andrei Zagorodnikov.  Występowała także w spektaklu h. w reż. Daniela Stachuły (produkcja Teatru Wielkiego im. S. Moniuszki w Poznaniu w ramach Kunkursu im. Jana Dormana). Związana również z tańcem od wielu lat. W 2018 roku wraz z formacją NO POINT zakwalifikowała się do finału turnieju tanecznego World Of Dance w Kalifornii. 

Eryk Stelmaszyk – aktor; absolwent Studia Aktorskiego STA. Zadebiutował w spektaklu WolnOŚĆ w reż. Michała Karwowskiego na deskach Teatru Miejskiego w Leszcze. Grał również w dwóch spektaklach dyplomowych: Sen nocy letniej w reż. Anny Gryszkówny oraz Genesis w reż. Karola Wróblewskiego. Poza aktorstwem, próbuje swoich sił za kamerą, tworząc i ćwicząc (póki co) głównie dla siebie i własnej przyjemności.

Michał Strugarek – tancerz od 2004 roku; absolwent kierunku Taniec w Kulturze Fizycznej ze specjalizacją tancerz-choreoterapeuta. Przez większość swojej przygody z tańcem, związany ze stylami ulicznymi (głównie hip-hop freestyle dance), jak i z kulturą uliczną. Podczas studiów oraz licznych warsztatów poznawał taniec współczesny oraz techniki, metody i narzędzia wspomagające. Świat tańca współczesnego pozwolił mu na eksplorowanie i odnajdywanie połączeń pomiędzy wszystkim tym czego doświadczył, jak i ukierunkowanie tych doświadczeń w kreatywną, uniwersalną twórczość. Zainspirowany działalnością Bruce'a Lee i jego koncepcją „Style of no style”, stara się, aby jego tworzywa były uniwersalne, niezależne od panujących estetyk, stawiając na pierwszym miejscu możliwość wyrażania siebie. Ten sam cel stawia sobie podczas prowadzenia zajęć, aby uczestnik i on sam jako prowadzący, mógł ciągle odświeżać i poszerzać swój język ruchowy.

Pedagog w szkole tańca Point Dance Studio w Poznaniu. Lata 2018 i 2019, spędził na podróżach po świecie zdobywając nowe wartości: ucząc się, wymieniając, występując. Spędził między innymi trzy miesiące w Izraelu, uczęszczając do Suzanne Dellal Center na codzienne zajęcia GaGa. Odwiedził i kształcił się również w Amsterdamie, Londynie, Brukseli. Tancerz w spektaklu pt. Wolves w chor. Emmy Evelein, który otrzymał nagrodę publiczności, podczas nominacji do Kurt Jooss Prize 2019 w Essen. Współtwórca i tancerz w spektaklu pt. Heavy Mentalnagrodzonego podczas festiwalu Hip Hop w Teatrze 2018. Pedagog oraz performer na Festiwalu Cyrkulacje 2017. Współpracował ze Szkołą Tańca Współczesnego Natalii Draganik-Franke w Poznaniu (tancerz i producent muzyczny), Agnieszką Noster, Agnieszką Doberską, Zofią Tomczyk oraz Aleksandrą Bożek-Muszyńską i Patrykiem Gorzkiewiczem. W wolnych chwilach – producent muzyczny, fotograf, filmowiec, DJ.

Artur Cincio – absolwent architektury i urbanistyki na Politechnice Poznańskiej; absolwent School of Form na kierunku Communication; obserwator i współtwórca kultury. Pracuje na pograniczu sztuki i projektowania. Twórca marki @cinciohood.

Michał Mroczkowski muzyk, tancerz, animator kultury, absolwent rytmiki w Akademii Muzycznej w Poznaniu, członek Stowarzyszenia Młodych Animatorów Kultury. Twórca choreografii do spektakli: Pieśń o nocy, Moniuszko, powiedz mi coś na uszko, Siódmy, Dirty Dancing Music&Dance Show, Piękne spojrzenie oraz Extravaganza o władzy w Teatrze Polskim w Poznaniu. Producent międzynarodowego przedsięwzięcia  tanecznego Dance Fusion Festival w Poznaniu (2013, 2014), realizator inicjatywy Roztańczyć Poznań (2014), od 2016 roku związany z projektem 5 zmysłów. Współpracuje z CK Zamek w Poznaniu – także jako rezydent programu Rezydenci w Rezydencji. Współpracuje również ze Studiem Aktorskim STA w Poznaniu oraz Towarzystwem Muzycznym Schola Cantorum Posnanensis. W sferze jego zainteresowań znajduje się wykorzystanie metody rytmiki w pracy z aktorami i wokalistami, taniec kultury afrokubańskiej oraz specyfika gatunku musicalu.

Daniel Stachuła – pedagog teatru, animator kultury, kurator i koordynator projektów artystycznych i kulturalno-społecznych, doktorant na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej UAM, gdzie prowadzi zajęcia dla studentów polonistyki i teatrologii; laureat Nagrody Kulturalnej Marszałka Województwa Lubuskiego (2014), Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2015), Stypendium Artystycznego Miasta Poznania (2016), Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2018). Nominowany do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kat. Debiut Roku za realizację opery Dydona i Eneasz w poznańskim Teatrze Wielkim (2016) oraz do Medali Młodej Sztuki Głosu Wielkopolskiego w kat. animacja kultury (2020). Prezes Stowarzyszenia Młodych Animatorów Kultury, które realizuje projekty artystyczne, edukacyjne i kulturalno-społeczne (Fyrtel_Główna, Centrum Inicjatyw Lokalnych, Projekt OFF Opera, Fyrtel_Główna 2.0). Jako pedagog teatru współpracował m.in. z Teatrem Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu, Instytutem Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie, Teatrem Polskim w Poznaniu, Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, Operą Bałtycką w Gdańsku, Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, Projektem 5 Zmysłów oraz wieloma organizacjami pozarządowymi Reżyser i dramaturg – współtworzył spektakle: Pomiędzy (2014), Antreprener w kłopotach (2015), Dydona i Eneasz (2016), Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela(2017), Śpiewy historyczne (2018), Onna (2019), h. (2019). Jego zainteresowania naukowo-artystyczne dotyczą kulturowej historii opery i teatru, współczesnej reżyserii operowej, a także edukacji teatralnej oraz pedagogiki teatru. Swoje artykuły i eseje publikował w czasopismach specjalistycznych oraz tomach zbiorowych.