Jesteś tutaj

Śpiewy historyczne
// Pobiedziska

Termin wydarzenia
Gdzie: 
Pobiedziski Ośrodek Kultury ul. Kostrzyńska 21, Pobiedziska
Kiedy: 
12-28 września 2018
Treść
Opis: 

Cykl działań warsztatowych poświęconych utworom wokalnym do słów Juliana Ursyna Niemcewicza powstałych na przełomie XVIII i XIX wieku. Pieśni konstruują muzyczno-literacką narrację dotyczącą kształtowania się wspólnoty narodowej Polski. Podczas warsztatów uczestnicy przyjrzą się strukturze oraz tematyce cyklu pieśni Niemcewicza, a następnie skonstruują własną muzyczno-teatralną narrację dotyczącą historii wspólnoty wielkopolskiej, inspirowaną cyklem pieśni do słów Niemcewicza. Efektem warsztatów będą słowa pieśni oraz scen dramatycznych, które zostaną następnie umuzycznione poprzez wypracowaną na warsztatach ścieżkę dźwiękową, której materiał pochodzić będzie z nagrań przestrzeni miejskiej. Grupa uczestników podczas warsztatów antropologiczno-muzycznych prowadzić będzie badania terenowe za pośrednictwem dyktafonów oraz telefonów komórkowych − ich celem będzie zebranie nagrań własnej miejscowości, małej ojczyzny. Zebrany materiał posłuży kompozytorowi do stworzenia kompozycji elektroakustycznej, która stanie się podkładem muzycznym podczas pokazu pracy warsztatowej. Biorąc na warsztat pieśni oraz arie z polskich oper, a także utwory powstałe podczas warsztatów "Śpiewy historyczne" współtwórcy wydarzenia postawią widzom-współtwórcom pytania o potencjalną możliwość współczesnej tożsamości zbiorowej oraz lokalnej, regionalnej wspólnoty.
Podczas dwóch tygodni w Pobiedziskach realizowane będą warsztaty etnografii dźwięku, scenariopisarskie i teatralne. Efektem warsztatów będzie widowisko teatralno-muzyczne!

Finał projektu – multimedialny pokaz pracy warsztatowej – odbędzie się 29 września 2018 roku w Pobiedziskim Ośrodku Kultury.
Efekty warsztatów zostaną wydane w formie broszury edukacyjnej, zawierającej scenariusze, sceny dramatyczne, teksty programowe oraz fotografie z przeprowadzonych warsztatów.

„Projekt Off Opera 2018 – program edukacyjny” został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, a także z budżetu Miasta Poznania i Samorządu Województwa Wielkopolskiego.

Twórcy: 

dr Agata Stanisz – antropolożka dźwięku, field recordistka, adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UAM w Poznaniu. Realizuje projekty dźwiękowe takie jak: Miasto Dźwięków (http://miastodzwiekow.blogspot.com), Transportodrone (http://transportodrone.tumblr.com/) czy Antropofon – pierwszy podcast antropologiczny (http://antropofon.blogspot.com). Prowadzi warsztaty dźwiękowe oraz etnograficzne dla dzieci i młodzieży, osób z niepełnosprawnościami, społeczności lokalnych, studentów oraz badaczy społecznych. Bada takie fenomeny jak internetowe mapy dźwiękowe, dźwięki kosmosu i s-f oraz dźwięki przestrzeni publicznych (protesty, manifestacje, zbiegowiska, happeningi, marsze, procesje).

Dominika Khalil – scenarzystka, filmoznawca, medioznawca. Obecnie studentka scenariopisarstwa w Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Stypendystka Uniwersytetu w Ankarze, odbyła staż naukowy na Uniwersytecie w Pawi we Włoszech. Przez trzy lata związana ze Stowarzyszeniem Forum Kultury Audiowizualnej, pomysłodawczyni i współorganizatorka Przeglądu Filmów Studenckich „Jedna Rolka”. Swój debiut reżyserski zaliczyła filmem „Arytmomania” jeszcze jako studentka poznańskiego filmoznawstwa w ramach Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych „OFF CINEMA”. Jako scenarzystka obecnie współpracuje z reżyserką Zuzanną Sławińską nad scenariuszem dramatu krótkometrażowego „Kluska”. Ponadto rozwija scenariusz filmu pełnometrażowego „Nagle nad morzem” oraz autorski projekt serialu, który zostanie zaprezentowany na Festiwalu Filmów Studenckich „Łodzią po Wiśle”. Swoje artystyczne zainteresowania kieruje w stronę scenariopisarstwa i dramaturgii. Była uczestniczką warsztatów Martina Daniela oraz Kirka Kjeldsena (metoda Franka Daniela). Lubi pisać w duecie, potrafi tworzyć silne obrazy i łączyć literackość z surowymi zasadami scenariopisarstwa. W trakcie studiów filmoznawczych w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych na

Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu była redaktorką naczelną działu filmowego „Pro Arte”. Swoje prace naukowe publikowała m.in. w „IMAGES” i „Pro Arte Online”. Odbyła staż jako specjalista ds. social media i newslettera w trakcie Międzynarodowego Festiwalu Filmów młodego widza „Ale Kino!”.

Daniel Stachuła – pedagog teatru, teatrolog, filolog, operolog, doktorant w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów UAM. Prezes Stowarzyszenia Młodych Animatorów Kultury. Współtworzy Projekt Off Opera. Prowadzi warsztaty teatralne dla uczniów i studentów. Współpracuje z Teatrem Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu (OPERAcja_ szkoła, 2018) Operą Bałtycką w Gdańsku (Teraz Moniuszko!, 2017) oraz Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (Teatroteka Szkolna, 2017; Pedagogika teatru w klasie, 2017; Lato w teatrze, 2018). Uczestnik programu Liderzy Teatroteki Szkolnej w latach 2016-2017. Jako reżyser zadebiutował w 2016 roku na dużej scenie poznańskiego Teatru Wielkiego, realizując operę Henry’ego Purcella Dydona i Eneasz. Współtworzył spektakle: Pomiędzy (2014), Antreprener w kłopotach (2015), Dydona i Eneasz (2016), Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela (2017). Nominowany do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Debiut Roku (2016). Stypendysta Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2015), Stypendium Artystycznego Miasta Poznania (2016), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2018). W ramach projektu Off Opera 2018, koordynuje cykl warsztatów Śpiewy historyczne oraz prowadzi warsztaty teatralne.